Warsztaty Twórczego Pisania dla młodzieży „Lepiej pisz”
1. Cel warsztatów
Twórcze pisanie przekłada się na twórcze myślenie i odwrotnie. Inspirujemy młodzież do wyrażania emocji i eksperymentowania ze stylem w środowisku pozalekcyjnym (bez ocen). Stawiamy nacisk na przełamywanie blokad, rozwój wyobraźni i umiejętności wyrażania własnych myśli. Atmosfera warsztatów jest bezpieczna, radosna i kreatywna.
2. Korzyści z warsztatów
Wiedza zdobyta podczas warsztatów może być wykorzystywana nie tylko przez przyszłych pisarzy, ale w każdym zawodzie, w którym ważne jest słowo pisane. Przekazujemy praktyczne narzędzia, które pomagają rozwijać warsztat zarówno techniczny, jak i artystyczny.
Jednak korzyści z twórczego pisania nie ograniczają się tylko do kształtowania nawyków warsztatowych, ważnych dla zawodowych pisarzy. Uczestnicy doświadczają autoterapeutycznej funkcji twórczego pisania i jego wpływu na zdolność uczenia się i zapamiętywania (twórcze pisanie jako trening uważności, budowanie łańcucha skojarzeń i mapy myśli).
Każdy uczestnik, z niewielką pomocą prowadzącego i współuczestników, napisze własne opowiadanie w wybranej przez siebie konwencji. Każdy uczestnik otrzyma dyplom
ukończenia warsztatów.
3. Harmonogram warsztatów
Liczba spotkań: 24 spotkania w bloku 2 godzin lekcyjnych (2 x 45 minut) raz lub dwa razy w tygodniu, czyli 48 godzin dydaktycznych w okresie sześciu miesięcy lub trzech miesięcy.
Maksymalna liczebność grupy: 15 osób
Dzień i godzina: do ustalenia.
Forma spotkań: tryb stacjonarny, ewentualna zmiana trybu dla wybranych spotkań na online uzależniona będzie od sytuacji związanej z pandemią Covid-19 i konsultacji z uczestnikami kursu.
4. Prowadzący
Magdalena Kawka – pisarka z zamiłowania, z wykształcenia socjolog. Autorka książek o tematyce obyczajowej, m.in. Alicja w krainie konieczności, Rzeka zimna, W zakątku cmentarza, Wyspa z mgły i kamienia, cyklu Lwowska odyseja. Współautorka czterotomowego cyklu Kobiety nieidealne. Małgorzata Hayles – z wykształcenia anglistka, z zamiłowania pisarka, autorka kilkunastu powieści (w tym powieści obyczajowe, thrillery psychologiczne i seria kryminalna wydana pod pseudonimem Greta Drawska). Współpracowała z wydawnictwami Replika, Czarne, Prószyński i S-ska, Znak.
Strona autorska na FB: https://www.facebook.com/malgosia.hayles
Strona autorska na IG: malgorzata.hayles_autorka oraz gretadrawska
Prywatnie certyfikowana nauczycielka jogi RYT200, specjalistka mindfulness (trening uważności).
5. Przykładowy program warsztatów
Moduł 1. Jak zacząć (wstęp do pisania): 1-2 spotkania w zależności od zaangażowania uczestników.
- 1. Jak znaleźć motywację, by pisać regularnie.
- 2. Trening uważności i jego wpływ na przejrzystość myśli i rozwój kreatywności.
- 3. Gdzie i kiedy pisać?
- 4. Skąd brać pomysły?
- 5. Stań się na powrót małym dzieckiem – odbieraj świat wszystkimi zmysłami
- 6. Doświadczaj, angażuj się.
- 7. Ćwiczenia do Modułu 1.
Moduł 2. Pisanie to nie tylko zmyślanie (ćwiczenia narracyjne): 2-3 spotkania w zależności od zaangażowania uczestników.
- 1. Pisz o tym, co znasz.
- 2. Pisz o tym, co znasz, a jeśli jeszcze tego nie znasz, zbadaj temat.
- 3. Czerp ze swojej przeszłości.
- 4. Podróże (nie tylko na drugi koniec świata, także za przysłowiowy róg)
- 5. Kreatywność karmi się kontrastem. Przekształcaj znajome w egzotyczne, a egzotyczne w znajome.
- 6. Prowadź dziennik.
- 7. Szukaj humoru wszędzie, a szczególnie tam, gdzie nikt inny nie widzi nic śmiesznego.
- 8. Opowiadaj i zapisuj swoje sny.
- 9. Ćwiczenia do Modułu 2.
Moduł 3. Tworzenie postaci fikcyjnych: 3-4 spotkania w zależności od zaangażowania uczestników.
- 1. Konstruuj postaci w oparciu o osoby, które znasz.
- 2. Przygotuj Kartę Postaci.
- 3. Casting. Czyli graj kontrastami.
- 4. Buduj kontekst i tło postaci.
- 5. Wzbogacaj osobowość postaci za pomocą dialogu.
- 6. Rozwijaj swoje postaci (ewolucja bohatera).
- 7. Utożsamiaj się ze swoim bohaterem.
- 8. Każdą postać wprowadzaj po coś.
- 9. Buduj konflikt. Czyli rzucaj bohaterowi kłody pod nogi.
- 10.Ćwiczenia do Modułu III.
Moduł 4. Czas i miejsce akcji – atmosfera: 3-4 spotkania w zależności od zaangażowania uczestników
- 1. Oddaj wrażenia z czasoprzestrzeni, w której umieściłeś/aś akcję.
- 2. Odwiedzaj różne miejsca.
- 3. Wyobraź sobie, jakby to było tam być.
- 4. Przygotuj Mapę Miejsc.
- 5. Ćwiczenia do Modułu IV.
Moduł 5. Zamiast opowiadać pokaż: 2-3 spotkania w zależności od zaangażowania uczestników.
- 1. Reakcje i interakcje bohatera z otoczeniem.
- 2. Nudne opisy przyrody. Czy naprawdę muszą być nudne?
- 3. Wyjawianie uczuć.
- 4. Poruszanie postaciami w obrębie danej przestrzeni
- 5. Przyspieszanie i zwalnianie tempa za pomocą słów.
- 6. Zajawki z przeszłości i z przyszłości.
- 7. Gra w skojarzenia. Czyli jak ważny jest dobór słów.
- 8. Ćwiczenia do rozdziału Modułu 5.
Moduł 6. Jak napisać dobry dialog: 2-3 spotkania w zależności od zaangażowania uczestników.
- 1. Rozwijaj swój słuch dialogowy.
- 2. Czemu służy dialog.
- 3. Zapis dialogu i didaskalia czyli sól dialogu.
- 4. Rozegraj daną sytuację w swojej głowie.
- 5. Dostosuj tekst mówiony do formy pisemnej.
- 6. Czytaj swój tekst na głos. Szczególnie dialog.
- 7. Powiedzonka, gwara, dialekt, slang, przekleństwa, czyli z życia wzięte.
- 8. Rozwiązanie dialogu.
- 9. Ćwiczenia do Modułu 6.
Moduł 7. Prawdziwa miłość. Jak napisać romans?: 3-4 spotkania w zależności od zaangażowania uczestników.
- 1. Podstawowe cechy gatunku.
- 2. Zrób ludzi z nadludzi.
- 3. Pozorny kontrast między Twoimi głównymi bohaterami. Czyli przeciwieństwa się przyciągają.
- 4. Nigdy nie wyśmiewaj gatunku ani swoich bohaterów.
- 5. Szybkie samochody i wysokie obcasy. Czyli o gadżetach.
- 6. Podkręcenie doznań zmysłowych.
- 7. Kto się lubi, ten się czubi.
- 8. Ćwiczenia do Modułu 7.
Moduł 8. Strach ma wielkie oczy. Jak napisać thriller/horror/kryminał?: 3-4 spotkania w zależności od zaangażowania uczestników.
- 1. Pod napięciem.
- 2. Stawiaj czoła własnym lękom.
- 3. Wprowadzaj kontrast między tym co normalne i tym co dramatyczne.
- 3. Wprowadzaj kontrast między tym co normalne i tym co dramatyczne.
- 5. Jak zabić na śmierć. Korzystaj z pomocy specjalistów.
- 6. Planuj i układaj wątki. Kryminał to zabawa intelektualna.
- 7. Kto – co – kiedy – gdzie – jak – dlaczego. Podstawowe zasady.
- 8. Przykład sprawy. Potencjalne problemy i rozwiązania.
- 9. Ćwiczenia do Modułu 8.
Moduł 9. Pierwszy zdanie. Pierwszy akapit: 1 spotkanie
- 1. Dobre pierwsze zdanie. Dlaczego jest tak ważne?
- 2. Ćwiczenia do Modułu 9.
Moduł 10. Dokonałeś niemożliwego. Napisałeś opowiadanie/powieść. Co dalej?: 1-2 spotkania
- 1. Odłóż tekst na miesiąc do szuflady.
- 2. Redaguj, tnij, poprawiaj.
- 3. Poszukaj beta czytelników i nie rzucaj w nich ciężkimi przedmiotami.
- 4. Wymyśl jedno zdanie, które opisuje Twoją powieść/opowiadanie, czyli znajdź swój motyw przewodni.
- 5. Napisz konspekt.
- 6. Wydawnictwo tradycyjne? Self-publishing? Fanpage i Patronite?
- 7. Wsparcie ze strony innych aspirujących pisarzy.
- 8. Ćwiczenia do modułu 10.